Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Rozjede se konečně pražský bikesharing?
Rozjede se konečně pražský bikesharing?
Sobota, 27. únor 2016 08:18
Rozjede se konečně pražský bikesharing?

Je to jednoduché – stačí karta, SMS nebo aplikace v telefonu, díky kterým si ze stojanu na ulici vyzvednete jízdní kolo a na konci cesty po městě ho zase vrátíte do jednoho z mnoha dalších stojanů. Kdykoliv, ve dne, v noci. Ušetříte čas, peníze za auto nebo MHD, a navíc uděláte něco pro své zdraví i pro životní prostředí velkoměsta. Půjde to i v Praze?



Paříž, Londýn, Amsterdam, Barcelona nebo Milán, který je na obrázku, patří mezi známá evropská města, kde se tento systém individuální dopravy masově rozšířil přibližně od přelomu tisíciletí. Nepřekvapí, že bikesharing nejvíc frčí v Číně, ale i ve zmíněné Paříži máte k dispozici úctyhodných 20 000 kol!


V našem hlavním městě se o této službě hovoří léta, je to například oblíbené předvolební téma, ale skutek utek. Snad zamrzlý projekt konečně rozhýbe včerejší rozhodnutí mimořádného jednání Rady hl. m. Prahy, jež schválilo studii technické proveditelnosti zavedení systému veřejného půjčování kol, kterou předložil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Rada také uložila Dopravnímu podniku, aby realizoval výběrové řízení na dodavatele.


Dodavatele bikesharingu vybere Dopravní podnik formou soutěžního dialogu. Vybraný dodavatel bude zodpovědný za komplexní vytvoření a navazující provoz a údržbu systému. Dodavatel také zajistí výrobu kol, vybudování stojanů pro kola, vytvoří aplikaci umožňující platby za užívání kol, zajistí potřebný hardware a software pro monitoring kapacit, komunikaci s uživateli a podobně.


Finanční model bikesharingu v Praze bude vytvořen až po určení konkrétní podoby systému, který vzejde ze soutěžního dialogu. Podle předběžných předpokladů by se Praha finančně podílela na vstupní investici a provozních nákladech, které jí budou v budoucnu zpětně kompenzovány prostřednictvím uživatelských poplatků za užití kol a z reklamy sponzorů.


Současnou situaci komentoval náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek: „O bikesharingu se v Praze mluví už roky, ale zatím proběhly jen menší nepovedené pokusy. Byl bych rád, kdyby se tato služba, která je v západní Evropě už obvyklá a populární, chytla i u nás. Je to další alternativa přesunu po městě zejména na kratší vzdálenost, která je ekologická a tichá. Pevně věřím, že ze soutěžního dialogu vzejde smysluplná nabídka.“


Náměstek Dolínek si je ovšem vědom i úskalí, která bikesharing přinese zejména ve specifickém prostředí historického centra Prahy: „Je jasné, že v úzkých uličkách centra bude nutné například stojany instalovat velmi citlivě. Jsem připraven vše konzultovat s vedením Prahy 1 a věřím, že se dočkám vstřícnosti i z jeho strany. Zároveň je důležité si uvědomit, že projekt městského bikesharingu není ani zdaleka koncipován jen do centra a pro turisty. Záměr je mnohem širší. Chceme, aby bikesharing hojně využívali i Pražané, dovedu si představit třeba studenty, když se přesouvají mezi přednáškami.“


Území, na kterém budou sdílená kola k dispozici, je plánováno tak, aby pokrývalo alespoň části městských částí Praha 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a Troju.


Zdroj a úvodní foto: praha.eu, wikimedia.org

(zmk)



Rozjede se konečně pražský bikesharing?