Praha.cz

 
Nacházíte se: Zprávy Zprávy z Prahy Jezdit na kole je možné v každém ročním období
Jezdit na kole je možné v každém ročním období
Neděle, 13. prosinec 2015 13:32
Jezdit na kole je možné v každém ročním období

Ti, kteří využívají jako hlavní dopravní prostředek pro Praze jízdní kolo, jej nemusí odkládat ani v zimním období. Snížená viditelnost, chlad a kluzko, ale také nutnost zvýšené péče o samotné jízdní kolo i sám o sebe patří mezi hlavní úskalí, které městské cyklistice na oblibě nepřidávají. Následující text však cyklistům napoví, jak se na zimní jízdu připravit.


Snížená viditelnost


Zima se vyznačuje kratšími dny i těmi klasickými šedivými, kdy cyklistům v nevýrazných barvách hrozí zvýšené riziko přehlédnutí. Snížené viditelnosti se dá bránit stejnými způsoby, jako šeru až tmě v jiných ročních obdobích. Důležitá je kontrola předního i zadního osvětlení, zda má dostatečně silné baterie a není na kole namontováno jen „do počtu“. V zimě totiž rozhodně neuškodí svítit a blikat i přes den. Je rovněž vhodné očistit všechny odrazky, případně je doplnit či vyměnit. Nejen v zimě a zvláště při jízdě po městě, je dobré si obléknout reflexní vestu. Chrání nejen opticky, ale ochrání také oděv před největším znečištěním. Tento bod mimo jiné vystihuje známé rčení, které je třeba mít neustále na paměti: „Je důležité vidět, ale také být viděn“ .


Pozor! Klouže to!


Pro pražskou zimu je v posledních let typické, rozbředlo, mokro až slizko, sem tam náledí, sněhu pak minimum. Všechny tyto povrchy mají jedno společné - jsou kluzké, zvláště v kombinaci s dlažebními kostkami a tramvajovými kolejemi. V tomto případě pomůže jen předvídavost, ostražitost a jisté jezdecké umění. Pokud cyklisté jezdí po pravidelných trasách, měli by si zapamatovat nebezpečná místa, tedy kde je jaký povrch, kde koleje, kde by to mohlo klouzat. Koleje se mají přejíždět co nejkolměji. Důležité se také vyvarovat se rychlých změn jízdy a prudkému brzdění, vše by se rychle mohlo proměnit v nepříjemný pád.


Péče o jízdní kolo


Jízdní kolo dostává v zimním období mnohem víc zabrat, než kdy jindy. Vyšší zátěž opotřebení a tím i větší potřebu údržby způsobuje především zvýšená vlhkost, solení komunikací či inertní posypy. Někteří cyklisté zimní provoz řeší pomocí tzv. „zimáků“, tedy kol určených jen a pouze pro zimní provoz. Tyto stroje jsou na jedné straně již za horizontem své slávy, ale na straně druhé mají své výhody. Zimní stroje jsou vybaveny plnohodnotnými blatníky, širšími plášti, je na nich navěšeno pořádné osvětlení atd. V každém případě se po zimní vyjížďce vyplatí kolo alespoň opláchnout, otřít a namazat. Pak může sloužit dále i celoročně.


Cyklista


Oblékání při zimní cyklistice je všeobecně široce diskutované téma. Názory se tříští nejen podle osobních návyků a možností, ale i podle toho, zda se jede do přírody nebo právě jen po městě. Jistou univerzální radou může být pojem vrstvení. Raději více tenkých vrstev, než jedna tlustá. Vhodné jsou funkční materiály, které se oblékají blízko tělu. Naopak jako vnější vrstva poslouží něco levnějšího, co snese venkovní nepohodu, třeba šusťákové návleky, které ochrání i civilní oblečení pod nimi.


V zimě je třeba věnovat zvýšenou pozornost hlavě. Pod přilbou je dobré vozit různé návleky a kukly či tenké čepičky. Rovněž je dobré chránit krk a dýchací cesty, zde opět poslouží návleky či šátky.


Jezdit v zimě po městě se může zdát být riskantní. Pojedu ve tmě, po kluzkém povrchu, bude mi zima atd. Nicméně to jde, což dokazují cyklisté, které po Praze můžete potkat i přes zimní měsíce.


Ilustrační foto: pixabay.com

Zdroj: praha.eu

(ewe)



Jezdit na kole je možné v každém ročním období